minä

itsekeskeisesti, itsekkäästi minä.

Minuuttaniko etsin? Sitä syvintä minää, vai kenties kevyempää minää? Kevyempää kyllä, fyysisesti. Entä henkinen minä, etsinko sittenkin helpompaa, pinnalla pysyvää minää? Itseäni etsin. Etsin minää, joka osaa elää. Nauttia ja elää. Elää itsensä kanssa muiden rinnalla. Ihmisten keskellä, itsenäisenä. Itsellisesti ja hiukan itsekkäästi.

Itsekeskeisyys. Minän tärkeys. Minun tärkeys. Minä ja minä. Kaksi eri minää. Olisiko toinen sittenkin minuus? Itsekeskeinen olen, tunnustan. Elän elämääni peilaten tapahtumia, asioita, sattumuksia itseeni, omiin tunteisiini ja tuntemuksiin. Koen ne minäni (vai minuuteni) pinnalla, tutkaan ne kokemusten luomaan pintaan. Reagoin ja vastaan, puolesta tai vastaan. Senkin vain oman elämäni, oman minäni tiedoilla.

Se puhuu liikaa itsestään ja elämästään. Niin ne sanovat. Tai jotkut sanovat. Mutta jos ei muusta osaa, puhua? Jos oma elämä on niin pieni, sen kerralla elettävä hetki on suppea, niin ettei siihen mahdu muuta kuin minä ja hiukan ympäristöä, lähin ihminen. 

Itseni kanssa on elettävä. Ihan jokainen hetki. Aamun heräämisestä viimeiseen järkevään ajatukseen illalla. Eläminen olisi siis elettävä niin, että voisi sen ylpeänä elää. Elää itsensä, minän kanssa. Elää omien sääntöjensä mukaan. Kunnioitan kyllä ympäristöäni, en särje ja tallaa mitään tarpeettomasti. Joskus sekin on tarpeen, muuten tallaantuu itse. Minä tallaantuu. Eikä sitten enää voi ylpeänä elää.  

 

.....

 

MINÄ
 
Omat kaaret kaunihimmat
kirjoitukset kiintoisimmat
käsiala käyrinensä
MINÄ MINÄ merkkeinensä
 
Minä MINUN verratonta
olkoon muita miten monta
Jos ei julki, aina salaa
ihastella itse halaa
Kukin kurja koukkujansa
variskaisten varpaitansa
Niille hymyy hykerrellen
toisten töitä töllistellen
Toisten töissä tuhat vikaa
-paperia, pahnaa, likaa
kuluu suotta kynänkärki
joilla noin on jäykkä järki
MINUN työni mitat täyttää
Niitä nostaa, niitä näyttää
Näppärästi niitä nyppii
toisten töitten päälle hyppii
raskahilla ronttosilla
-omat peittää pumpulilla
Omat mölyt mahtavimmat,
omat äänet antoisimmat
Oma soitto sopivinta
MINÄ ITSE . ihaninta
 
                      ..........W.Pölkki